Mat og kosthold i barnehagen

Da Skadberg barnehage skulle starte opp i 2005 ble ett av våre satsingsområder sundt kosthold. Barna tilbringer store deler av hverdagen sin i barnehagen og vi ønsker å ha fokus på et ”sundt norsk kosthold” Vi oppfordrer barna til å prøve/smake på pålegg, varmretter de ikke har prøvd før. Det å gjøre skiven mer spennende/innbydende er også noe vi har fokus på. En skive med gulost kan fort bli til et ansikt med druer til øyne og paprika til munn….

Viser til:

Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler

Nasjonal faglig retningslinje for mat og måltider i barnehagen

Alle barn har minimum to varmmåltider i uken til lunsj. Viser ellers til infoen under. Det blir servert lettmelk og vann som drikke til måltidene. Som tørste drikke bruker vi vann. Vi har en egen oversikt til alle måltidene for å sikre at kosten blir variert gjennom uken.

I desember blir det servert risengrøt. (Vi serverer ikke varmmat i mnd. Juli og August) Vi har valgt at menyen skal gå igjen da barn ofte må smake mange ganger før de liker det. Alle varmmåltidene består av vanlig sunn og god mat med mye grønnsaker eller salat ved siden av. Med unntak av når vi har karneval, påskerebus og 16. mai fest da kan vi ha pølse i brød, suppe eller annet.

Vi setter av god tid til måltidene, dette for at barna skal få en god opplevelse og ha tid til å spise seg mette. De voksne har en meget viktig rolle som forbilder for barna, de spiser derfor sammen med dem på avdelingen. Riktig og næringsrik mat har positive effekter i forhold til blant annet helse, læring, vekst, utvikling, tannhelse og forebygging av overvekt.

Har vi barn med allergier/relegion som gjør at en ikke kan spise alt vi serverer i barnehagen, så finner vi alternativer både til smøremåltid og varmmaten. Vi finner alternativer til disse barna som er så lik som mulig det de andre spiser.

I desember lager vi pepperkake hjerter som vi pynter med non-stop (adventskalender), vi har også lussekatter til lucia dagen. Nissen kommer på besøk med hver sin lille godtepose til alle. I februar har vi karneval hvor vi slår ”katta utav sekken” og da faller det ut en liten sjokolade til hver. Vi baker også boller til fastelaven. I påsker pleier påskeharen å komme innom med ett stort påskeegg til hver avdeling med en liten sjokolade til hvert barn. Merk dere at dette kan endres ved evalueringer.

Det at barna er aktive brikker i måltidet og i tilberedelsen mener vi er viktig for at de skal legge seg opp gode vaner ved å spise jevnlig og sundt. Noen ganger er de med på å dekke på- og av bordet, gjøre det koselig rundt måltidene og noen ganger får de være med å tilberede maten. Det å sitte sammen, smake på ulike smaker, ha tid til en prat, der vi kan dele historier, le og ha det fint sammen er med på å gi oss alle en minnerik hverdag. Vi har tro på at med ett sunt kosthold, mye fysisk utfoldelse og mange gode relasjoner vil barna ha ett godt utgangspunkt til å møte verden.

Måltidene våre

Frokost ca. kl. 08.15-08.45

Frokosten varierer mellom biola med havregryn, havregrynsgrøt, kjøleskapsgrøt og skriver. Vi serverer alltid frukt/grønt sammen med frokosten.

Lunsj i tidsrommet ca. kl. 11-11.30/11.30-12.00

Lunsjen varierer mellom ulike varmmåltider, og brød med ulikt pålegg. Serveres alltid frukt/grønt med lunsjen.

Fruktmåltidet ca kl. 14.00-14.30

Vi serverer knekkebrød med hvit- el. brunost sammen med oppskåret frukt.

Varmmatmeny høsten 2023

Ulike varmmat menyer vi har hatt:

Linsegryte:

Laks m/creme fresh og poteter

Kylling i karri m/ris

Urtebakt torsk m/pasta og grønnsaker:

Torsk i karrisaus:

Laksepasta:

Torskefiskesuppe med gul karri:

Kjøttdeig og brokkoligrateing m/poteter:

Stekt sei med tre sorter løk:

Annet:

Avdelingene kan baker brød/knekkebrød når de ønsker. De har også tilgang til kjøkkenet i en rullerende kalender, hvor de da kan tilberede ulike retter mat sammen med barna.