Progresjonsskjema
            
            Progresjonsplan for de 7 fagområdene
            
            
            
                 
Progresjonsplan for fagområdet kommunikasjon, språk og tekst
| 
 Arbeidet med; Kommunikasjon, språk og tekst 
 | 
                                                     
 | 
 Vi vil arbeide med dette fagområdet gjennom å vektlegge opplevelser og erfaringer i hverdagen 
 | 
| 
 1-2 åringene 
Barna skal oppleve et rikt språkmiljø både verbalt og kroppslig 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende: 
- Bli kjent med bøker, sanger, bilder og musikk-instrumenter.
 
- Fokus på lyder eks kjenne igjen dyrelyder.
 
 
 | 
| 
 2-3 åringene 
Lytte, observere og gi respons i gjensidig samhandling med voksne 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende: 
- Tidlig og god språkstimulering er en viktig del av barnas hverdag eks regler og sangleker.
 
- Eventyr/dramatisering
 
- Oppmuntre barna til å lytte, ha samtaler og leke med lyd
 
 
 | 
| 
 3-4 åringene 
Videreutvikle sin begrepsforståelse og bruke et variert ordforråd 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende: 
- Språkstimulering. Bli bevisst på eget og andre kroppsspråk.
 
- Bibliotekbesøk
 
- Videreutvikle begrepsforståelse over/under osv.
 
- Jobbe med konkreter eks ”Mitt skip er lastet med”
 
 
 | 
| 
 4-5 åringene 
Få et positivt forhold til tekst og bilde som kilde til estetiske opplevelser, kunnskap, samtaler og som inspirasjon til fabulering og nyskaping 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende: 
- Støtte barn som har ulike former for kommunikasjonsvansker, ved bruk av sang m/bevegelser, dikt og regler.
 
- Støtte barna i å delta ved høytlesing og i samtaler.
 
- Hjelpe barna å bruke språket for å uttrykke følelser, ønsker og erfaringer. Til å løse konflikter og skape positive relasjoner med andre barn.
 
 
 | 
| 
 5-6 åringene 
Lytte til lyder og rytme i språket og bli   fortrolig med tall og bokstaver. 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende: 
- Ha ulike aktiviteter, for eksempel. å lage spå, ”Jeg tenker på”.
 
- La barna møte symboler/bokstaver/tall i daglige sammenhenger og støtte barnas initiativ når det gjelder å telle, sortere, lese, leke, skrive eller å dikte tekst.
 
- Lek med språk og lyder gjennom vitser/gåter, klappe rytme i ord.
 
- Oppmuntre til å være med i fellesskapet eks synge i kor.
 
 
 | 
 
 
 
Progresjonsplan for fagområdet; Etikk, religion og filosofi
| 
 Arbeidet med;  
Etikk, religion og filosofi 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide med dette fagområdet gjennom å   vektlegge opplevelser og erfaringer i hverdagen 
 | 
| 
 1-2 åringene 
Tid og rom for undring 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende: 
- Møte verden gjennom alle sansene; se, høre, kjenne, lukte…
 
- Gjennom samtaler og fortellinger
 
 
 | 
| 
 2-3 åringene 
Begynnende tilegning av samfunnets grunnleggende holdninger og verdier.   Få en begynnende forståelse for likheter/ulikheter. 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende: 
- Gjennom historier, samtaler og fortellinger.
 
- Gjennom matlaging fra de kulturene barna kommer fra.
 
- La barna delta i høytidsmarkeringer.
 
- Gi barna rom for undring.
 
- Erfaringer m/følelser og ulike uttrykk
 
 
 | 
| 
 3-4 åringene 
Erfare at grunnleggende spørsmål er vesentlige ved at de gis anledning to ro til undring, tenking, samtaler og fortellinger 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende: 
- Budskap i litteratur, eventyr egne opplevelser (hvordan vi skal være mot hverandre).
 
- Ved å oppmuntre barna til undring og stille spørsmål.
 
- Ta barna på alvor og skape interesse for hverandre.
 
 
 | 
| 
 4-5 åringene 
Videreutvikle toleranse- interesse- og respekt for hverandres bakgrunn.   
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende: 
- Få kjennskap til høytider og tradisjoner knyttet til religioner, livssyn og kulturer som er repr. i barnegruppen.
 
- Barn på avdelingen og i forbindelse med FN dag og fadderbarn.
 
- Skape interesse, forståelse, toleranse og respekt for ulike kulturer og måter å leve på.
 
 
 | 
| 
 5-6 åringene 
Bli bedre kjent med religion, etikk og filosofi som del av kultur og samfunn. 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende: 
- Skape rom for opplevelser, undring, samtaler og ettertanke av positive karakter.
 
- Ta del i ulike arrangementer som Lucia og juleevangeliet i kirken.
 
- Hjelpe barn i konfliktsituasjoner ved å finne konstruktive løsninger. (Hva er rett og galt?)
 
 
 | 
 
 
 
Progresjonsplan for fagområdet kunst, kultur og kreativitet
| 
 Arbeidet med kunst, kultur og kreativitet 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide med dette fagområdet gjennom å vektlegge opplevelser og erfaringer i hverdagen 
 | 
| 
 1-2 åringene 
Barna opplever tilstedeværelse av kunst og kultur. De lærer å erfare gjennom alle sine sanser. 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende: 
- Sansestimulering i fokus og få førstehåndserfaringer; barna skal få bruke alle sine sanser for å oppleve og forstå verden. Eks: barna skal få delta aktivt under matlagingen gjennom å smake på matvarene, berøre gjennom å skrelle salatblader, lukte på sitronen og lignende.
 
- Barna skal få oppleve ulike kulturelle uttrykk som dans, musikk, fortellinger og sang som en naturlig del av hverdagen.
 
 
 | 
| 
 2-3 åringene 
Barna tar i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede. 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende: 
- Barnas egne kunstuttrykk blir tatt vare på og stilt ut.
 
- Barna skal få erfaring med ulike kulturer som finnes inne på avdelingen gjennom bl.a. å bli kjent med sanger, eventyr, delta på arrangementer og lignende.
 
- Legge til rette for kreative aktiviteter.
 
 
 | 
| 
 3-4 åringene 
Skal få hjelp til å styrke sin kulturelle identitet og sine personlige uttrykk. 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende: 
- Personalet benytter ulike kunstuttrykk for å inspirere barna til selv å lage egne uttrykk (eks malerier av kjente kunstnere henger oppe som inspirasjon) Barnas to- og tredimensjonale kunstverk blir ilagt stor verdi og stilt ut på en estetisk måte.
 
- Barna skal få forske innenfor den norske kulturen og kulturen i nærmiljøet/Sola. Hvem bor her, hvilke tradisjoner og verdier har vi? Hva er særegent?
 
 
 | 
| 
 4-5 åringene 
Skal få hjelp til å utvikle sin evne til å bearbeide og kommunisere inntrykk og selv gi varierte uttrykk gjennom skapende virksomhet. 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende: 
- Barna skal få erfaring med bruk av ulike redskaper (kniv, pensel, vev-nål…) og ulikt materiell (gips, leire, maling…)
 
- Barnas arbeider skal stilles ut på en estetisk måte og vi dokumenterer prosessen i hvordan arbeidet kom til.
 
- Barna skal få rikelig med inntrykk/inspirasjon som igjen brukes for å bearbeide uttrykk (eks: vi besøker en kunstutstilling for å bli inspirert til å lage egne kunstuttrykk)
 
 
 | 
| 
 5-6 åringene 
Skal utvikle elementær kunnskap om virkemidler, teknikk og form for å   kunne uttrykke seg estetisk i visuelt språk, musikk, sang, dans og drama.   Barna skal få oppleve at kunst, kultur og estetikk bidrar til nærhet og   forståelse. 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere   på følgende: 
- Barna skal få opplevelser   knyttet til kunst og kultur i nærmiljøet (eks undersøke skulpturer, gå på   biblioteket, teaterforestilling og lignende). Opplevelsene bearbeides gjennom   samtale, bilder, ved å lage kunstuttrykk eller gjennom å dramatisere. Barna   skal få erfaring med noen av kulturtilbudene som finnes i Sola.
 
- Barna skal bli godt kjent   med minst en kultur i tillegg til den norske. Sanger, matretter, tradisjoner,   fortellinger kan stimulere til nysgjerrighet og forståelse.
 
 
 | 
 
 
 
Progresjonsplan for fagområdet nærmiljø og samfunn
| 
 Arbeidet med nærmiljø og samfunn 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide med dette fagområdet gjennom å vektlegge opplevelser og erfaringer i hverdagen 
 | 
| 
 1-2 åringene 
Bli kjent med og delta i samfunnet gjennom opplevelser og erfaringer i nærmiljøet. 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende: 
- Barna skal delta aktivt gjennom å utforske nærmiljøet (eks. gå på turer og forske på hva vi finner langs veien)
 
- Samle gjenstander vi finner langs veien og tillegge det en verdi; ta frem i samlingsstund og være utgangspunkt for samtale/felles minner.
 
 
 | 
| 
 2-3 åringene 
Lære at alle mennesker inngår og bidrar til barnehagens fellesskap. 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende: 
- Erfare at alle kan bidra med sitt gjennom å fokusere på hverandres ressurser: hva er jeg flink til? Hvordan kan jeg bruke meg selv for å glede andre? Erfare at vi er ulike og at det er en verdi i seg selv.
 
- Få ansvar knyttet til oppgaver som går på å bidra gjennom å nå et felles mål: tilberede et måltid, delta i en samling, dekke et bord…
 
 
 | 
| 
 3-4 åringene 
Utvikle tillit til egen deltakelse i og mulighet for påvirkning av fellesskapet. Forståelse for ulike tradisjoner og levesett. 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende: 
- Oppleve mestring gjennom oppgaver som angår fellesskapet (for eksempel. å plukke søppel, hjelpe hverandre)
 
- Barna og personalet arbeider med etikk og etiske problemstillinger for å utvikle seg sosialt. Hvordan vil du at andre skal være mot deg? Hva kan jeg gjøre for å glede andre?
 
- Barna skal få kjennskap til ulike måter å markere/feire kulturelle begivenheter på (eks. markere ramadan, forske på hvordan man lever i andre kulturer)
 
 
 | 
| 
 4-5 åringene 
Bli kjent med historiske endringer i lokalmiljø og samfunn 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende: 
- Barna skal få kjennskap til og sette seg inn i kulturen i nærmiljøet (eks: hvem levde her for 100 år siden? Hvordan så det ut da, hva lekte barn i gamle dager, hvordan har vi det nå?) Barna skal få mulighet til å skape egne kunstuttrykk ved å lage en utstilling av prosjektet.
 
 
 | 
| 
 5-6 åringene 
Bli kjent med Samene – urbefolkning og få kjennskap til samisk kultur og hverdagsliv. 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende: 
- Forske på hvem som bor i landet vårt og hvordan en lever. Fokus på ulikheter og likheter samt møte alle mennesker med forståelse og nysgjerrighet. Vi benytter bilder, tekst og tegninger for å illustrere det vi oppdager underveis.
 
- Bruke litteratur og andre medier for å skaffe seg kunnskap om urbefolkningen i Norge. Søke etter historien til samene og forsøke å forstå hvordan de lever. Vi dokumenterer   hva vi finner ut av.
 
- Markere Samenes dag
 
 
 | 
 
 
 
Progresjonsplan for fagområdet kropp, bevegelse, mat og helse
| 
 Arbeidet med; Kommunikasjon, språk og tekst 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide med dette fagområdet gjennom å vektlegge opplevelser og erfaringer i hverdagen 
 | 
| 
 1-2 åringene 
Skal gi barna opplevelser som bidrar til at de får en positiv selvoppfatning gjennom kroppslig mestring 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende: 
- Bli kjent med egen kropp gjennom sanger, rim og regler
 
- Sanseløype inne/ute ulike sanser
 
- Være mye ute –
 
- Legge opp til fysisk mestring opplevelser. Aktiv bruk av bhg. inne/uteområde
 
 
 | 
| 
 2-3 åringene 
Skal gi barna gode erfaringer med varierte og allsidige bevegelser og utfordringer 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere   på følgende: 
- Fremme barnas selvstendighetstrening i hverdagssituasjoner
 
- Gå turer i ulent terreng
 
- Hinderløype inne/ute
 
- Bordaktiviteter som tegne, klippe, lime…
 
- Konstruksjonslek
 
 
 | 
| 
 3-4 åringene 
Skal få mulighet til å videreutvikle sin kroppsbeherskelse, grov- og finmotorikk, rytme og motorisk følsomhet. Barn skal gå gode erfaringer med friluftsliv og uteliv til ulike årstider. 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere   på følgende: 
- Bli kjent med kroppslige aktiviteter som ”stiv heks”, ”katten og musen”, danselek (regelleker).
 
- Taulandskap og andre uteakt. Etter årstidene i ulent terreng.
 
- Utfordre finmotorikken gjennom perling og bygging av blant annet lego.
 
 
 | 
| 
 4-5 åringene 
Skal gi barna erfaringer som bidrar til at de utvikler glede ved å bruke kroppen. 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende: 
- Bruke nærmiljøet til allsidig bruk av kroppen (skogen, idrettsanlegget, fotballøkken….)
 
 
 | 
| 
 5-6 åringene 
Skal bidra til å skape forståelse og respekt for egen og andres kropp og for at vi er ulike. Barna skal få innblikk i at å ha en sunn livsstil er bra for kropp og sinn (egen helse). 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende: 
- Få litt kjennskap til hva et sunt kosthold er, kostsirkelen, matpyramide, kretsløpet…
 
- Førstehjelpskurs for barn
 
- Tannhelse – Karius og Baktus
 
- Allsidig bevegelse – viktig for utvikling av kroppen.
 
 
 | 
 
 
 
Progresjonsplan for fagområdet natur, miljø og teknikk
| 
 Arbeidet med Natur, miljø og teknikk. 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide med dette fagområdet gjennom å vektlegge opplevelser og erfaringer i hverdagen 
 | 
| 
 1-2 åringene 
Skal få gjøre erfaringer via alle sine sanser 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende: 
- Utelek i barnehagen. Lek i sand, vann, sol, regn og snø.
 
- Sette ord på barnas opplevelser.
 
 
 | 
| 
 2-3 åringene 
Oppleve naturen og undre seg over hvor mangfoldig den er 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende: 
- Gå turer i ulikt terreng til alle årstider.
 
- Benytte naturens rekvisitter til lek og undring og til forming etter årstid og tema.
 
- Være der barna er og gripe/følg deres initiativ
 
 
 | 
| 
 3-4 åringene 
Oppleve glede over å ferdes i naturen. Observere, undre seg og eksperimentere. 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende: 
- Bruke kroppen i naturen, eks. hinderløype over steiner, oppi trær og gjennom busker.
 
- Sporjakt
 
- Forming med naturens rekvisitter.
 
 
 | 
| 
 4-5 åringene 
Få grunnleggende innsikt i natur, miljøvern og samspillet i naturen 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende: 
- Ta vare på naturen, plukke søppel i nærområdet. Rydde opp etter seg selv. Kildesortering, gjenvinning (IVAR), ruskendag.
 
- Turer i nærmiljøet hvor en observerer, undrer seg og samtaler om dyr og planteliv, og får en begynnende forståelse av hvordan dette henger sammen i næringskjeden og naturens kretsløp.
 
- Natureksperimenter i forhold til kretsløp, for eksempel å lage vanndamp og se at den bli til dråper/regn…
 
 
 | 
| 
 5-6 åringene 
Erfare hvordan teknikk kan brukes i hverdagslivet. 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende: 
- Lage mat/drikke av det vi finner i naturen, eks. syltetøy.
 
- Nytte ulike rekvisitter i naturen for eksempel; taulandskap
 
- Besøke bondegård og se hvor mat og klær kommer fra.
 
- Sløyd, forming (vev)
 
 
 | 
 
 
 
Progresjonsplan for fagområdet antall, rom og form
| 
 Arbeidet med;  
Antall, rom og form 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide med dette fagområdet gjennom å vektlegge opplevelser og erfaringer i hverdagen 
 | 
| 
 1-2 åringene 
Erfare rom og form gjennom alle sine sanser 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende: 
- Voksne som er bevisste begrepsbruken
 
- Bruke settekasse, enkle puslespill, klosser.
 
- Telling i form av regler, eventyr, sang...
 
 
 | 
| 
 2-3 åringene 
Erfare ulike størrelser, former og mål gjennom å sortere og sammenligne. 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende: 
- Rydde og sortere leker, farger… Dekke på bordet.
 
- Omriss av seg selv, symmetri, antall, likheter…
 
- Ha tall og former visuelt tilgjengelig
 
 
 | 
| 
 3-4 åringene 
Erfare, utforske og leke med form og mønstre 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende: 
- Konstruksjonslek/prosjekt med form og mønster
 
- Måle vekt og høyde.
 
 
 | 
| 
 4-5 åringene 
Erfare plassering og orientering og slik utvikle lokaliseringsevne. 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende: 
- Lage skattekart og gå på skattejakt i nærområdet.
 
- Gå tur til utsiktspunkt over Skadberg, se hvor vi bor i forhold til hverandre/i forhold til barnehagen, osv.
 
 
 | 
| 
 5-6 åringene 
Tilegne seg gode og anvendbare matematiske begreper. 
 | 
  | 
 Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende: 
- Lage fruktsalat, rundstykker. Lage handleliste, handle inn, dele opp, måle opp og telle.
 
- Bruke aktivt spill
 
- Orientering v/bruk av kart og kompass (GPS?)
 
 
 |