Progresjonsskjema
Progresjonsplan for de 7 fagområdene
Progresjonsplan for fagområdet kommunikasjon, språk og tekst
|
Arbeidet med; Kommunikasjon, språk og tekst
|
|
Vi vil arbeide med dette fagområdet gjennom å vektlegge opplevelser og erfaringer i hverdagen
|
|
1-2 åringene
Barna skal oppleve et rikt språkmiljø både verbalt og kroppslig
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Bli kjent med bøker, sanger, bilder og musikk-instrumenter.
- Fokus på lyder eks kjenne igjen dyrelyder.
|
|
2-3 åringene
Lytte, observere og gi respons i gjensidig samhandling med voksne
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Tidlig og god språkstimulering er en viktig del av barnas hverdag eks regler og sangleker.
- Eventyr/dramatisering
- Oppmuntre barna til å lytte, ha samtaler og leke med lyd
|
|
3-4 åringene
Videreutvikle sin begrepsforståelse og bruke et variert ordforråd
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Språkstimulering. Bli bevisst på eget og andre kroppsspråk.
- Bibliotekbesøk
- Videreutvikle begrepsforståelse over/under osv.
- Jobbe med konkreter eks ”Mitt skip er lastet med”
|
|
4-5 åringene
Få et positivt forhold til tekst og bilde som kilde til estetiske opplevelser, kunnskap, samtaler og som inspirasjon til fabulering og nyskaping
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Støtte barn som har ulike former for kommunikasjonsvansker, ved bruk av sang m/bevegelser, dikt og regler.
- Støtte barna i å delta ved høytlesing og i samtaler.
- Hjelpe barna å bruke språket for å uttrykke følelser, ønsker og erfaringer. Til å løse konflikter og skape positive relasjoner med andre barn.
|
|
5-6 åringene
Lytte til lyder og rytme i språket og bli fortrolig med tall og bokstaver.
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Ha ulike aktiviteter, for eksempel. å lage spå, ”Jeg tenker på”.
- La barna møte symboler/bokstaver/tall i daglige sammenhenger og støtte barnas initiativ når det gjelder å telle, sortere, lese, leke, skrive eller å dikte tekst.
- Lek med språk og lyder gjennom vitser/gåter, klappe rytme i ord.
- Oppmuntre til å være med i fellesskapet eks synge i kor.
|
Progresjonsplan for fagområdet; Etikk, religion og filosofi
|
Arbeidet med;
Etikk, religion og filosofi
|
|
Vi vil arbeide med dette fagområdet gjennom å vektlegge opplevelser og erfaringer i hverdagen
|
|
1-2 åringene
Tid og rom for undring
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Møte verden gjennom alle sansene; se, høre, kjenne, lukte…
- Gjennom samtaler og fortellinger
|
|
2-3 åringene
Begynnende tilegning av samfunnets grunnleggende holdninger og verdier. Få en begynnende forståelse for likheter/ulikheter.
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Gjennom historier, samtaler og fortellinger.
- Gjennom matlaging fra de kulturene barna kommer fra.
- La barna delta i høytidsmarkeringer.
- Gi barna rom for undring.
- Erfaringer m/følelser og ulike uttrykk
|
|
3-4 åringene
Erfare at grunnleggende spørsmål er vesentlige ved at de gis anledning to ro til undring, tenking, samtaler og fortellinger
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Budskap i litteratur, eventyr egne opplevelser (hvordan vi skal være mot hverandre).
- Ved å oppmuntre barna til undring og stille spørsmål.
- Ta barna på alvor og skape interesse for hverandre.
|
|
4-5 åringene
Videreutvikle toleranse- interesse- og respekt for hverandres bakgrunn.
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Få kjennskap til høytider og tradisjoner knyttet til religioner, livssyn og kulturer som er repr. i barnegruppen.
- Barn på avdelingen og i forbindelse med FN dag og fadderbarn.
- Skape interesse, forståelse, toleranse og respekt for ulike kulturer og måter å leve på.
|
|
5-6 åringene
Bli bedre kjent med religion, etikk og filosofi som del av kultur og samfunn.
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Skape rom for opplevelser, undring, samtaler og ettertanke av positive karakter.
- Ta del i ulike arrangementer som Lucia og juleevangeliet i kirken.
- Hjelpe barn i konfliktsituasjoner ved å finne konstruktive løsninger. (Hva er rett og galt?)
|
Progresjonsplan for fagområdet kunst, kultur og kreativitet
|
Arbeidet med kunst, kultur og kreativitet
|
|
Vi vil arbeide med dette fagområdet gjennom å vektlegge opplevelser og erfaringer i hverdagen
|
|
1-2 åringene
Barna opplever tilstedeværelse av kunst og kultur. De lærer å erfare gjennom alle sine sanser.
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Sansestimulering i fokus og få førstehåndserfaringer; barna skal få bruke alle sine sanser for å oppleve og forstå verden. Eks: barna skal få delta aktivt under matlagingen gjennom å smake på matvarene, berøre gjennom å skrelle salatblader, lukte på sitronen og lignende.
- Barna skal få oppleve ulike kulturelle uttrykk som dans, musikk, fortellinger og sang som en naturlig del av hverdagen.
|
|
2-3 åringene
Barna tar i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede.
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Barnas egne kunstuttrykk blir tatt vare på og stilt ut.
- Barna skal få erfaring med ulike kulturer som finnes inne på avdelingen gjennom bl.a. å bli kjent med sanger, eventyr, delta på arrangementer og lignende.
- Legge til rette for kreative aktiviteter.
|
|
3-4 åringene
Skal få hjelp til å styrke sin kulturelle identitet og sine personlige uttrykk.
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Personalet benytter ulike kunstuttrykk for å inspirere barna til selv å lage egne uttrykk (eks malerier av kjente kunstnere henger oppe som inspirasjon) Barnas to- og tredimensjonale kunstverk blir ilagt stor verdi og stilt ut på en estetisk måte.
- Barna skal få forske innenfor den norske kulturen og kulturen i nærmiljøet/Sola. Hvem bor her, hvilke tradisjoner og verdier har vi? Hva er særegent?
|
|
4-5 åringene
Skal få hjelp til å utvikle sin evne til å bearbeide og kommunisere inntrykk og selv gi varierte uttrykk gjennom skapende virksomhet.
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Barna skal få erfaring med bruk av ulike redskaper (kniv, pensel, vev-nål…) og ulikt materiell (gips, leire, maling…)
- Barnas arbeider skal stilles ut på en estetisk måte og vi dokumenterer prosessen i hvordan arbeidet kom til.
- Barna skal få rikelig med inntrykk/inspirasjon som igjen brukes for å bearbeide uttrykk (eks: vi besøker en kunstutstilling for å bli inspirert til å lage egne kunstuttrykk)
|
|
5-6 åringene
Skal utvikle elementær kunnskap om virkemidler, teknikk og form for å kunne uttrykke seg estetisk i visuelt språk, musikk, sang, dans og drama. Barna skal få oppleve at kunst, kultur og estetikk bidrar til nærhet og forståelse.
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Barna skal få opplevelser knyttet til kunst og kultur i nærmiljøet (eks undersøke skulpturer, gå på biblioteket, teaterforestilling og lignende). Opplevelsene bearbeides gjennom samtale, bilder, ved å lage kunstuttrykk eller gjennom å dramatisere. Barna skal få erfaring med noen av kulturtilbudene som finnes i Sola.
- Barna skal bli godt kjent med minst en kultur i tillegg til den norske. Sanger, matretter, tradisjoner, fortellinger kan stimulere til nysgjerrighet og forståelse.
|
Progresjonsplan for fagområdet nærmiljø og samfunn
|
Arbeidet med nærmiljø og samfunn
|
|
Vi vil arbeide med dette fagområdet gjennom å vektlegge opplevelser og erfaringer i hverdagen
|
|
1-2 åringene
Bli kjent med og delta i samfunnet gjennom opplevelser og erfaringer i nærmiljøet.
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Barna skal delta aktivt gjennom å utforske nærmiljøet (eks. gå på turer og forske på hva vi finner langs veien)
- Samle gjenstander vi finner langs veien og tillegge det en verdi; ta frem i samlingsstund og være utgangspunkt for samtale/felles minner.
|
|
2-3 åringene
Lære at alle mennesker inngår og bidrar til barnehagens fellesskap.
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Erfare at alle kan bidra med sitt gjennom å fokusere på hverandres ressurser: hva er jeg flink til? Hvordan kan jeg bruke meg selv for å glede andre? Erfare at vi er ulike og at det er en verdi i seg selv.
- Få ansvar knyttet til oppgaver som går på å bidra gjennom å nå et felles mål: tilberede et måltid, delta i en samling, dekke et bord…
|
|
3-4 åringene
Utvikle tillit til egen deltakelse i og mulighet for påvirkning av fellesskapet. Forståelse for ulike tradisjoner og levesett.
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Oppleve mestring gjennom oppgaver som angår fellesskapet (for eksempel. å plukke søppel, hjelpe hverandre)
- Barna og personalet arbeider med etikk og etiske problemstillinger for å utvikle seg sosialt. Hvordan vil du at andre skal være mot deg? Hva kan jeg gjøre for å glede andre?
- Barna skal få kjennskap til ulike måter å markere/feire kulturelle begivenheter på (eks. markere ramadan, forske på hvordan man lever i andre kulturer)
|
|
4-5 åringene
Bli kjent med historiske endringer i lokalmiljø og samfunn
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Barna skal få kjennskap til og sette seg inn i kulturen i nærmiljøet (eks: hvem levde her for 100 år siden? Hvordan så det ut da, hva lekte barn i gamle dager, hvordan har vi det nå?) Barna skal få mulighet til å skape egne kunstuttrykk ved å lage en utstilling av prosjektet.
|
|
5-6 åringene
Bli kjent med Samene – urbefolkning og få kjennskap til samisk kultur og hverdagsliv.
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Forske på hvem som bor i landet vårt og hvordan en lever. Fokus på ulikheter og likheter samt møte alle mennesker med forståelse og nysgjerrighet. Vi benytter bilder, tekst og tegninger for å illustrere det vi oppdager underveis.
- Bruke litteratur og andre medier for å skaffe seg kunnskap om urbefolkningen i Norge. Søke etter historien til samene og forsøke å forstå hvordan de lever. Vi dokumenterer hva vi finner ut av.
- Markere Samenes dag
|
Progresjonsplan for fagområdet kropp, bevegelse, mat og helse
|
Arbeidet med; Kommunikasjon, språk og tekst
|
|
Vi vil arbeide med dette fagområdet gjennom å vektlegge opplevelser og erfaringer i hverdagen
|
|
1-2 åringene
Skal gi barna opplevelser som bidrar til at de får en positiv selvoppfatning gjennom kroppslig mestring
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Bli kjent med egen kropp gjennom sanger, rim og regler
- Sanseløype inne/ute ulike sanser
- Være mye ute –
- Legge opp til fysisk mestring opplevelser. Aktiv bruk av bhg. inne/uteområde
|
|
2-3 åringene
Skal gi barna gode erfaringer med varierte og allsidige bevegelser og utfordringer
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Fremme barnas selvstendighetstrening i hverdagssituasjoner
- Gå turer i ulent terreng
- Hinderløype inne/ute
- Bordaktiviteter som tegne, klippe, lime…
- Konstruksjonslek
|
|
3-4 åringene
Skal få mulighet til å videreutvikle sin kroppsbeherskelse, grov- og finmotorikk, rytme og motorisk følsomhet. Barn skal gå gode erfaringer med friluftsliv og uteliv til ulike årstider.
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Bli kjent med kroppslige aktiviteter som ”stiv heks”, ”katten og musen”, danselek (regelleker).
- Taulandskap og andre uteakt. Etter årstidene i ulent terreng.
- Utfordre finmotorikken gjennom perling og bygging av blant annet lego.
|
|
4-5 åringene
Skal gi barna erfaringer som bidrar til at de utvikler glede ved å bruke kroppen.
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Bruke nærmiljøet til allsidig bruk av kroppen (skogen, idrettsanlegget, fotballøkken….)
|
|
5-6 åringene
Skal bidra til å skape forståelse og respekt for egen og andres kropp og for at vi er ulike. Barna skal få innblikk i at å ha en sunn livsstil er bra for kropp og sinn (egen helse).
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Få litt kjennskap til hva et sunt kosthold er, kostsirkelen, matpyramide, kretsløpet…
- Førstehjelpskurs for barn
- Tannhelse – Karius og Baktus
- Allsidig bevegelse – viktig for utvikling av kroppen.
|
Progresjonsplan for fagområdet natur, miljø og teknikk
|
Arbeidet med Natur, miljø og teknikk.
|
|
Vi vil arbeide med dette fagområdet gjennom å vektlegge opplevelser og erfaringer i hverdagen
|
|
1-2 åringene
Skal få gjøre erfaringer via alle sine sanser
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Utelek i barnehagen. Lek i sand, vann, sol, regn og snø.
- Sette ord på barnas opplevelser.
|
|
2-3 åringene
Oppleve naturen og undre seg over hvor mangfoldig den er
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Gå turer i ulikt terreng til alle årstider.
- Benytte naturens rekvisitter til lek og undring og til forming etter årstid og tema.
- Være der barna er og gripe/følg deres initiativ
|
|
3-4 åringene
Oppleve glede over å ferdes i naturen. Observere, undre seg og eksperimentere.
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Bruke kroppen i naturen, eks. hinderløype over steiner, oppi trær og gjennom busker.
- Sporjakt
- Forming med naturens rekvisitter.
|
|
4-5 åringene
Få grunnleggende innsikt i natur, miljøvern og samspillet i naturen
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Ta vare på naturen, plukke søppel i nærområdet. Rydde opp etter seg selv. Kildesortering, gjenvinning (IVAR), ruskendag.
- Turer i nærmiljøet hvor en observerer, undrer seg og samtaler om dyr og planteliv, og får en begynnende forståelse av hvordan dette henger sammen i næringskjeden og naturens kretsløp.
- Natureksperimenter i forhold til kretsløp, for eksempel å lage vanndamp og se at den bli til dråper/regn…
|
|
5-6 åringene
Erfare hvordan teknikk kan brukes i hverdagslivet.
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Lage mat/drikke av det vi finner i naturen, eks. syltetøy.
- Nytte ulike rekvisitter i naturen for eksempel; taulandskap
- Besøke bondegård og se hvor mat og klær kommer fra.
- Sløyd, forming (vev)
|
Progresjonsplan for fagområdet antall, rom og form
|
Arbeidet med;
Antall, rom og form
|
|
Vi vil arbeide med dette fagområdet gjennom å vektlegge opplevelser og erfaringer i hverdagen
|
|
1-2 åringene
Erfare rom og form gjennom alle sine sanser
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Voksne som er bevisste begrepsbruken
- Bruke settekasse, enkle puslespill, klosser.
- Telling i form av regler, eventyr, sang...
|
|
2-3 åringene
Erfare ulike størrelser, former og mål gjennom å sortere og sammenligne.
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Rydde og sortere leker, farger… Dekke på bordet.
- Omriss av seg selv, symmetri, antall, likheter…
- Ha tall og former visuelt tilgjengelig
|
|
3-4 åringene
Erfare, utforske og leke med form og mønstre
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Konstruksjonslek/prosjekt med form og mønster
- Måle vekt og høyde.
|
|
4-5 åringene
Erfare plassering og orientering og slik utvikle lokaliseringsevne.
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Lage skattekart og gå på skattejakt i nærområdet.
- Gå tur til utsiktspunkt over Skadberg, se hvor vi bor i forhold til hverandre/i forhold til barnehagen, osv.
|
|
5-6 åringene
Tilegne seg gode og anvendbare matematiske begreper.
|
|
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
- Lage fruktsalat, rundstykker. Lage handleliste, handle inn, dele opp, måle opp og telle.
- Bruke aktivt spill
- Orientering v/bruk av kart og kompass (GPS?)
|