Progresjonsplan for fagområdet kommunikasjon, språk og tekst
Arbeidet med; Kommunikasjon, språk og tekst |
|
Vi vil arbeide med dette fagområdet gjennom å vektlegge opplevelser og erfaringer i hverdagen |
1-2 åringene Barna skal oppleve et rikt språkmiljø både verbalt og kroppslig |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere
|
|
2-3 åringene Lytte, observere og gi respons i gjensidig samhandling med voksne |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|
|
3-4 åringene Videreutvikle sin begrepsforståelse og bruke et variert ordforråd |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|
|
4-5 åringene Få et positivt forhold til tekst og bilde som kilde til estetiske opplevelser, kunnskap, samtaler og som inspirasjon til fabulering og nyskaping |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|
|
5-6 åringene Lytte til lyder og rytme i språket og bli fortrolig med tall og bokstaver. |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|
Progresjonsplan for fagområdet; Etikk, religion og filosofi
Arbeidet med; Etikk, religion og filosofi |
Vi vil arbeide med dette fagområdet gjennom å vektlegge opplevelser og erfaringer i hverdagen |
|
1-2 åringene Tid og rom for undring |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|
|
2-3 åringene Begynnende tilegning av samfunnets grunnleggende holdninger og verdier. Få en begynnende forståelse for likheter/ulikheter. |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|
|
3-4 åringene Erfare at grunnleggende spørsmål er vesentlige ved at de gis anledning to ro til undring, tenking, samtaler og fortellinger |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|
|
4-5 åringene Videreutvikle toleranse- interesse- og respekt for hverandres bakgrunn. |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|
|
5-6 åringene Bli bedre kjent med religion, etikk og filosofi som del av kultur og samfunn. |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|
Progresjonsplan for fagområdet kunst, kultur og kreativitet
Arbeidet med kunst, kultur og kreativitet |
Vi vil arbeide med dette fagområdet gjennom å vektlegge opplevelser og erfaringer i hverdagen |
|
1-2 åringene Barna opplever tilstedeværelse av kunst og kultur. De lærer å erfare gjennom alle sine sanser. |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|
|
2-3 åringene Barna tar i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede. |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|
|
3-4 åringene Skal få hjelp til å styrke sin kulturelle identitet og sine personlige uttrykk. |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|
|
4-5 åringene Skal få hjelp til å utvikle sin evne til å bearbeide og kommunisere inntrykk og selv gi varierte uttrykk gjennom skapende virksomhet. |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|
|
5-6 åringene Skal utvikle elementær kunnskap om virkemidler, teknikk og form for å kunne uttrykke seg estetisk i visuelt språk, musikk, sang, dans og drama. Barna skal få oppleve at kunst, kultur og estetikk bidrar til nærhet og forståelse. |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|
Progresjonsplan for fagområdet nærmiljø og samfunn
Arbeidet med nærmiljø og samfunn |
Vi vil arbeide med dette fagområdet gjennom å vektlegge opplevelser og erfaringer i hverdagen |
|
1-2 åringene Bli kjent med og delta i samfunnet gjennom opplevelser og erfaringer i nærmiljøet. |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|
|
2-3 åringene Lære at alle mennesker inngår og bidrar til barnehagens fellesskap. |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|
|
3-4 åringene Utvikle tillit til egen deltakelse i og mulighet for påvirkning av fellesskapet. Forståelse for ulike tradisjoner og levesett. |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|
|
4-5 åringene Bli kjent med historiske endringer i lokalmiljø og samfunn |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|
|
5-6 åringene Bli kjent med Samene – urbefolkning og få kjennskap til samisk kultur og hverdagsliv. |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|
Progresjonsplan for fagområdet kropp, bevegelse, mat og helse
Arbeidet med; Kommunikasjon, språk og tekst |
Vi vil arbeide med dette fagområdet gjennom å vektlegge opplevelser og erfaringer i hverdagen |
|
1-2 åringene Skal gi barna opplevelser som bidrar til at de får en positiv selvoppfatning gjennom kroppslig mestring |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|
|
2-3 åringene Skal gi barna gode erfaringer med varierte og allsidige bevegelser og utfordringer |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|
|
3-4 åringene Skal få mulighet til å videreutvikle sin kroppsbeherskelse, grov- og finmotorikk, rytme og motorisk følsomhet. Barn skal gå gode erfaringer med friluftsliv og uteliv til ulike årstider. |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|
|
4-5 åringene Skal gi barna erfaringer som bidrar til at de utvikler glede ved å bruke kroppen. |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|
|
5-6 åringene Skal bidra til å skape forståelse og respekt for egen og andres kropp og for at vi er ulike. Barna skal få innblikk i at å ha en sunn livsstil er bra for kropp og sinn (egen helse). |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|
Progresjonsplan for fagområdet natur, miljø og teknikk
Arbeidet med Natur, miljø og teknikk. |
Vi vil arbeide med dette fagområdet gjennom å vektlegge opplevelser og erfaringer i hverdagen |
|
1-2 åringene Skal få gjøre erfaringer via alle sine sanser |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|
|
2-3 åringene Oppleve naturen og undre seg over hvor mangfoldig den er |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|
|
3-4 åringene Oppleve glede over å ferdes i naturen. Observere, undre seg og eksperimentere. |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|
|
4-5 åringene Få grunnleggende innsikt i natur, miljøvern og samspillet i naturen |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|
|
5-6 åringene Erfare hvordan teknikk kan brukes i hverdagslivet. |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|
Progresjonsplan for fagområdet antall, rom og form
Arbeidet med; Antall, rom og form |
Vi vil arbeide med dette fagområdet gjennom å vektlegge opplevelser og erfaringer i hverdagen |
|
1-2 åringene Erfare rom og form gjennom alle sine sanser |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|
|
2-3 åringene Erfare ulike størrelser, former og mål gjennom å sortere og sammenligne. |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|
|
3-4 åringene Erfare, utforske og leke med form og mønstre |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|
|
4-5 åringene Erfare plassering og orientering og slik utvikle lokaliseringsevne. |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|
|
5-6 åringene Tilegne seg gode og anvendbare matematiske begreper. |
Vi vil arbeide for å nå målet gjennom å fokusere på følgende:
|