Det fysiske rommet inne/ute
Vi legger til rette for at barna skal få variert lek inne på avdelingen ved å dele det fysiske rommet inn til den typiske toddlerleken. Der barna får mulighet til å bruke hele kroppen i lek og samspill med andre barn og voksne. Vi har tumlekroken ute på avdelingen. Den blir brukt til mye fysisk lek som hopping, rulling, gjemming, men også til rolig avslapping, lesing av bøker ol. Vi har også fått inn ett stort teppe hvor barna møtes ofte i leken (leker vi har er: biler, dyr, baller, båt, fly og mye mer). Inne på grupperommet vårt har vi en liten kjøkken/familiekrok. Der får de mulighet til å bruke fantasien sammen med de voksne som er tett på og er med å leder leken.
Vi er mye ute, samtidig så ser vi an hva barna har behov for, og styrer dagen mye etter de. Vi er glad i all slags vær, og setter ekstra stor pris på når det er litt pytter ute vi kan leke i. Ute øver vi på å klatre, rutsje, leke sammen og å utforske nye ting.
Barna skal få utfordringer som står i forhold til deres ferdigheter og behov. De skal få oppleve gleden over at de kan og trygghet på det de gjør. Sammen med 2-3 åringene har vi faste turdager, der vi vandrer i nærmiljøet og utforsker områdene rundt oss. Fokuset er hele turen, og vi stopper ofte opp for å utforske noe vi finner på veien. Sammen med ettåringene begynner vi med å utforske og bli kjent med barnehagens inne og uteområde.
Språk/ og språkutvikling
Barn mellom 0-3 år har en stor utvikling når det kommer til språk. Nye ord tilegnes hele tiden og blir rikere for hver dag som går. Barn er avhengig av at vi voksne er gode språkmodeller og at vi hjelper dem til å sette ord på følelser, handlinger og ting som skjer i barnehagen. Gjennom daglige møter med samtaler, sang, lese bøker, fortelling av eventyr, rim og regler blir barnets språk stimulert.
Språkutviklingen forsterkes også gjennom at handlinger blir satt ord på og at barnas ytringer blir bekreftet. Derfor ønsker vi å være bevisste voksne som kan bidra til at barna får satt ord på hverdagen og opplevelser.
Barns medvirkning
Vi ønsker at barna skal få ta del i planlegging av sin egen barnehagehverdag. Vi prøver å fange opp og griper fatt i hva de interesserer seg for og prøver å legge til rette for at de blir hørt. Vi gjør ulike aktiviteter knyttet opp til de ulike fagområdene og prosjektarbeid. Vi arbeider med 7 fagområder i løpet av et barnehageåret.
Vi synes det er viktig at barna selv får ta del i hva barnehagehverdagen skal inneholde. Barna får være med å bestemme og ta enkle valg f. eks hva de vil ha på skiven, hvilke av de to buksene de vil ha på.. Samtidig tar vi voksne ansvaret for de valgene barna ikke kan ta selv som å skifte bleie, sove i vogna o.l. Barna skal oppleve at de er med på å medvirke sin egen hverdag og at de blir tatt på alvor og hørt, mens vi samtidig setter grenser som gir trygghet for barna.
Sosial kompetanse - Lek/vennskap
På Lyngtua har vi hatt et stort fokus på relasjoner. Vi voksne arbeider målrettet der vi hjelper barna i konflikthåndtering, er nede på gulvet sammen med barna og støtter barna i deres relasjoner. Lek er noe vi hele tiden tilrettelegger for gjennom dagen. Vi voksne er opptatt av at vi skal støtte barna i leken og hjelpe dem videre i utviklingen sin. Vi ønsker å inspirere barna og legge ut spor til fantasi, refleksjon, sansing og undring.
Dokumentasjon
Vi jobber mye med dokumentasjon i form av å henge opp det barna lager i prosjekter, lage barnepermen hver måned, skrive på tavlen i garderoben og kidplan. Vi er også veldig opptatt av den daglig samtalen med hver og en, og gir mye av informasjonen gjennom den. Her inkluderer vi barna gjennom samtalen.
Ellers bruker vi praksisfortellinger for å dokumentere eget arbeid med barn og barns utvikling og for egen læring. Personalet skriver praksisfortellinger (evt bruker bilde) og bruker disse i veiledning og møter for evaluering av eget arbeid (pedagogisk dokumentasjon). Personalet reflekterer over slike, både selvopplevde og fiktive fortellinger for å belyse og reflektere rundt hvordan vi håndterer ulike situasjoner. Målet er å utvikle egen pedagogisk handlingskopetanse hvor en har fokus på felles grunnleggende pedagogiske tanker som et samlet personale.