Vi som jobber på Granåsen:
Hege – Pedagogisk leder
Astrid – Pedagogisk leder
Helene TS - Sosionom/ Barne og ungdomsarbeider
Helene V - Barne og ungdomsarbeider
Shantha – Assistent
Ukesrytmen på Granåsen:
Formiddag | Mandag | Tirsdag | Onsdag | Torsdag | Fredag |
Inne | 1-åringene |
Team 2 |
Alle ute | Team 1 | 1-åringene |
Ute | 1-åringene |
Team 1 |
Alle ute | Team 2 | 1-åringene |
På tur | 2-åringene | 2-åringene | |||
Varmmat | Alle |
Det fysiske rommet inne på Granåsen
Vi legger til rette for at barna skal få variert lek inne på avdelingen ved å dele det fysiske rommet inn i små og ulike lekekroker. Da får barna mulighet til å gjemme seg litt bort og lettere se og velge hvor de vil være og hva de vil leke med. Vi opplever at dette er med på å utvikle leken på en positiv måte.
Slik ser det ut inne hos oss:
Vi har familiekrok som barna bruker mye. Her lager de alt mulig av middag og desserter til hverandre og oss voksne. Vi har også en bil som barna er veldig glad i. De kjører bilen til butikken og handler mat, til Leos lekeland osv. Det store speilet vi har på avdelingen er også veldig kjekt for alle aldre. De minste syntes det er veldig kjekt å se seg selv - og de største øver seg på å klatre til toppen av speilet. Vi har også en god sofa som vi liker å sette oss i å lese bøker og slappe av.
Vi har også ett tumlerom/puterom hvor barna kan hoppe å kose seg.
Ute
Vi på Granåsen er mye ute. Vi ønsker at barna skal oppleve gleden ved det å være ute i naturen i allslags vær. En regnværsdag har like mye spennende å by på som når sola skinner. Bare tenk på sølepytter, regn på tunga og sølekaker; kjempegøy!
Barna skal få utfordringer som står i forhold til deres ferdigheter og behov. De skal få oppleve gleden over at de kan og trygghet på det de gjør. Sammen med 2-3 åringene har vi faste turdager, der vi vandrer i nærmiljøet, utforsker skogen, og ruller i gresset. Sammen med ettåringene begynner vi med å utforske og bli kjent med barnehagens inne og uteområde. Vi pleier også å spise ute når været tillater det :)
Vi har masse plen å boltre oss på, steiner som det bor mange spennende småkryp under, og masse sand som vi kan lage mange kunstverk av.
Sosial kompetanse
Det er viktig for oss å legge til rette for positivt samspill slik at barna får oppleve gode relasjoner og vennskap. Vi har fokus på å dele, hjelpe, trøste og å ta kontakt på en positiv måte. Vi vil være voksne som er bevisste rollemodeller, hjelpe og veilede barna på en positiv måte. Vi ønsker å formidle overfor barna hva vi kan gjøre fremfor hva vi ikke kan gjøre. For å få til dette har vi fokus på å dele barna opp i mindre grupper, enten aldershomogent eller på tvers av alder. Vi har fokus på at alle barn på granåsen skal føle på samhold, vennskap, trygghet og omsorg.
Språk og språkutvikling
Barn mellom 0-3 år har en enorm språkutvikling. Nye ord tilegnes hele tiden og språket blir rikere for hver dag som går. Dette synes vi det er viktig å stimulere. Språkutviklingen blir forsterket gjennom lesing, rim, regler, sang og musikk. Derfor vil vi ha et innslag av dette hver dag. Vi har daglige samlinger hvor vi varierer med sang, musikkinstrumenter, lesing, dans, rim og regler, eventyrfortelling og mye mer.
Språkutviklingen forsterkes også gjennom at handlinger blir satt ord på og at barnas ytringer blir bekreftet. Derfor ønsker vi å være bevisste voksne som kan bidra til at barna får satt ord på hverdagen og opplevelser.
Barns medvirkning
Inne på Granåsen jobber vi mot å se hva barna er opptatt av. Vi utvider nå barnehagen og bygger ny lavvo, og barna er naturligvis opptatt av byggemenn, store maskiner, verktøy o.l. Derfor bestemte vi oss for å jobbe videre med dette og valgte å ha temaet ¨bygging¨. Vi har magneter som vi bygger med, bygger store sandslott i sandkassen, vi har lånt en by og pinner som vi har bygget opp fra furustubben.
Vi synes det er viktig at barna selv får ta del i hva barnehagehverdagen skal inneholde. Barna får være med å bestemme og ta enkle valg f.eks rosa eller blå bukse. Samtidig tar vi voksne ansvaret for de valgene barna ikke kan ta selv som å skifte bleie, sove i vogna o.l. Barna skal oppleve at de er med på å medvirke sin egen hverdag og at de blir tatt på alvor og hørt, mens vi samtidig setter grenser som gir trygghet for barna.