Vår samværskultur

Kreativ handlingsledelse

I Skadberg barnehagehage har vi i mange år jobbet på en måte som vi har valgt å kalle KREATIV HANDLINGSLEDELSE.

Dette er en arbeidsmåte vi har tilegnet oss gjennom kollegaveiledning med PPT, utviklingsarbeid og kursing. Refleksjon over egne handlinger og hvordan en selv påvirker barn og barnegruppen har vært, og er viktig i evalueringsarbeidet vårt.

Vi har kompetanse på barnas normalutvikling og vi blir kjent med barnas individuelle behov etter hvert. Med dette som bakteppe kan vi gi hvert enkelt barn den støtten, utfordringen og grensene de trenger for en trygg og god egenutvikling.

For å lykkes med kreativ handlingsledelse bruker vi voksne mest mulig den lederstilen (lederkvaliteter) i relasjonsarbeid som kalles autoritativ lederstil. Det som kjennetegner denne lederstilen er at den voksne leder barnet gjennom varme og forståelse, kombinert med tydelige krav og forventninger (fra famlab.no)

Forskning viser at denne voksenstilen skaper best påvirkning i utvikling hos barn og unge.

Bjørn Særvoll, vår kontaktpersonal i Sola PPT har utarbeidet en teori som utdyper hva vi vektlegger i vårt arbeid med barn. Utdrag fra hans arbeid er brukt i denne korte presentasjonene. Tittel på arbeidet hans er: Samværskulturmodellen (Særvoll, 2021)

Annen nyttig og spennende lesning kan være bøkene «Å velge det varme blikket» og «Nøkkelknippet» av Liv Berit Heimstad Tønnessen. Hun har hatt et foredrag for foreldre og personal her i Skadberg, og hennes tenkning samsvarer mye med vårt ståsted.

LEDERKVALITETER OG SAMVÆRSKULTURER:

SAMVÆRSKULTUR 1

A. Å LEDE BARN i kraft av den jeg ER

B. Å LEDE BARN i kraft av det jeg GJØR

Disse to (A og B) samværskulturene er preget av at barnet får være i lek, her og nå. Voksne tar ansvar etter barnas modenhetsnivå. Er sammen med barna, lydhøre og tilpasser egen væremåte etter barnas signaler.  LEKESENTRERT – HER OG NÅ - SELVFORGLEMMELSE

SAMVÆRSKULTUR 2

C. Å LEDE BARN i kraft av KONSEKVENS

D. Å LEDE BARN i kraft av det jeg SIER

Får disse kvalitetene for stor plass kan det trigge barnets negative og antisosiale selvhevdelse.

Barna får selv ansvar for handlingene sine. Noe som kan føre til at de kan få oppgaver/ansvar som ligger over deres modenhets-/utviklingsnivå.

Et kontroll- og styringsbehov kan oppstå. EGO - SENTRERT

I ulike faser i livet vil ulike deler av samværskulturen være mer el. mindre fremtredende.

SAMVÆRSKULTUREN I SKADBERG BARNEHAGE

KREATIV HANDLINGSLEDELSE

Barnets selvbilde påvirkes av hvilke lederkvaliteter vi velger å bruke.

For å tilpasse oss barnehagebarna behov har vi i Skadberg barnehage tatt et bevisst valg, og jobber målrettet for å være mest mulig i lederkvalitet A: hvor vi leder barna i kraft av den jeg er, og i lederkvalitet B: der vi leder barna i kraft av det jeg gjør.

Når en knytter disse to lederkvalitetene (A og B) sammen får vi autoritativ handlingsledelse. Vi har lagt til kreativ fordi vi ser verdien av å nytte kreativitet når vi ser at samspillet eller situasjonen blir utfordrende for barn. Kreativitet gir rom for undring og omkobling slik at «jeg får det ikke til» kan endres til noe som kan gi barnet nytt pågangsmot og lyst til å prøve igjen.

Andre viktige elementer vi jobber med for å lykkes er:

- Dialogelementenetrygghetssirkelen og emosjonsveiledning

Punktene under er hentet fra Sola barnehage som også har hatt et langt samarbeid med Bjørn Særvoll på Sola PPT om samme arbeidsmetode.

Barnehagen og foreldre trenger å samarbeide om

• Hvordan kan man gjøre barna bedre rustet til å takle presset? Vi som enkeltpersoner har stor påvirkningskraft.
  • Barn trenger å bli sett og bekreftet. Har man hatt en god og trygg oppvekst hvor man er blitt bekreftet for hele seg er det lettere å stå imot press i ungdomsalder.

Hva gjør vi?

• Fokuserer på egenskaper og personlighet! (Ikke utseende og prestasjon)
  • Legger opp til at barn opplever et rikt spekter av følelser, eks gode og vonde følelser, naturlig å føle hele spekteret! Ikke farlig å oppleve skuffelse, nederlag, få skrubbsår osv, det er en del av livet!
  • Fokuserer på atferd man vil ha mer av!
  • Lar barn være barn og leder barnet i kraft av den personen vi ER og det vi GJØR!

Hva kan foreldre gjøre som støtter opp om fokuset i samværskulturen?

• Du kan lede barnet ved å være en trygg og god voksen, et forbilde som tar avgjørelser du vet er best for barnet.
  • Du kan velge å ikke involvere barna i diskusjoner som hører de voksne til
  • Du kan være kjærlig og tydelig når du vil noe, slik at barnet ikke misforstår og tror at det har et valg.
  • Du kan velge å «lese» barnet og gripe inn før situasjonen blir vanskelig (proaktiv voksen istedenfor reaktiv)
  • Du kan ha forståelse for at barn har grunnleggende behov for å teste ut grenser.
  • Du kan sette grenser på en trygg og forutsigbar måte. Gråt, frustrasjon, sinne, fortvilelse, skuffelse er like naturlige reaksjoner som glede, mestring osv. Når barnet får støtte i situasjonen og blir ledet videre får de utviklet et rikt følelsesregister.
  • Du kan velge å ikke bruke plaster osv som ytre belønning når noe er vondt/leit osv, barnet har godt av å erfare at kroppen og følelsene «leger» seg med litt trøst/voksen forståelse. Da utvikler de robusthet og tro på at de selv kan «fikse»
  • Du kan velge å ikke la barna få for mange valg, valg er vanskelig for barn og kan føre til unødvendig stress.
  • Du kan tenke: Hva er best for barnet? Ta avgjørelser og vær trygg, stå for det du tror på!
  • Ikke legg press på barna til å prestere, sett heller pris på opplevelsen de er i!

Gi barnet uforbeholden kjærlighet – det kan ingen få for mye av

Sammen kan vi kultivere miljøet rundt barna, slik at de skal få det beste vi kan gi dem for en positiv og sunn utvikling.