Lyngtua

Lyngtua er en småbarnsavdeling i alderen 0-3 år, med 9 barn og 3 voksne. Vi deler oss inn i mindre grupper stort sett hver dag. Noen dager aldershomogene, andre dager på tvers av alder. Hver mandag og fredag går 2-3 åringene på tur. Her bruker vi nærmiljøet og legger vekt på å bruke kroppen og få positive naturopplevelser. Vi har fokus på at de voksne er tilstede og påkoblet sammen med barna. Vi bruker mye tid på gulvet sammen med barna der vi lager rom for samtaler, fri- lek, vennskapsrelasjoner og sosial kompetanse. Vi gir også barna tid og rom for selvstendighetstrening.

Det fysiske rommet inne/ute

Vi legger til rette for at barna skal få variert lek inne på avdelingen ved å dele det fysiske rommet inn i små og ulike lekekroker. Vi har delt avdelingen inn slik: kjøkkenkrok, bilkrok og lesekrok. Da får barna mulighet til å gjemme seg litt bort og lettere se og velge hvor de vil være og hva de vil leke med. Vi opplever at dette er med på å utvikle leken på en positiv måte.

Vi på Lyngtua er mye ute. Vi ønsker at barna skal oppleve gleden ved det å være ute i naturen i allslags vær. En regnværsdag har like mye spennende å by på som når sola skinner.  Bare tenk på sølepytter, regn på tunga og sølekaker; kjempegøy!

Barna skal få utfordringer som står i forhold til deres ferdigheter og behov. De skal få oppleve gleden over at de kan og trygghet på det de gjør. Sammen med 2-3 åringene har vi faste turdager, der vi vandrer i nærmiljøet, utforsker skogen, og ruller i gresset. Sammen med ettåringene begynner vi med å utforske og bli kjent med barnehagens inne og uteområde. Vi pleier også å spise ute når været tillater det :)

Tumlerommet

Dette er et rom for barna som er avlukket fra resten av avdelingen. Her kan barna løpe, hoppe, danse og balansere rundt. Dette er et rom fullt av puter, tepper og madrasser som barna kan kaste seg rundt på. Her får barna jobbe med motorikken sin ved å balansere, hoppe og klatre.

Språk/ og språkutvikling

Barn mellom 0-3 år har en stor utvikling når det kommer til språk. Nye ord tilegnes hele tiden og blir rikere for hver dag som går. Barn er avhengig av at vi voksne er gode språkmodeller og at vi hjelper dem til å sette ord på følelser, handlinger og ting som skjer i barnehagen. Gjennom daglige samlinger med innhold som sang, pekebøker, fortelling av eventyr, rim og regler blir barnets språk stimulert.

Språkutviklingen forsterkes også gjennom at handlinger blir satt ord på og at barnas ytringer blir bekreftet. Derfor ønsker vi å være bevisste voksne som kan bidra til at barna får satt ord på hverdagen og opplevelser.

Barns medvirkning

Vi ønsker at barna skal få ta del i planlegging av sin egen barnehagehverdag. Vi prøver å fange opp og griper fatt i hva de interesserer seg for og prøver å legge til rette for at de blir hørt. Vi gjør ulike aktiviteter knyttet opp til de ulike fagområdene og prosjektarbeid. Vi arbeider med 7 fagområder i løpet av et barnehageåret, vi har da et fagområde som vi har fokus på om gangen, og vi trekker disse inn enten om vi er inne eller ute i barnehagen eller på tur.

Vi synes det er viktig at barna selv får ta del i hva barnehagehverdagen skal inneholde. Barna får være med å bestemme og ta enkle valg f.eks rosa eller blå bukse. Samtidig tar vi voksne ansvaret for de valgene barna ikke kan ta selv som å skifte bleie, sove i vogna o.l. Barna skal oppleve at de er med på å medvirke sin egen hverdag og at de blir tatt på alvor og hørt, mens vi samtidig setter grenser som gir trygghet for barna.

Sosial kompetanse - Lek/vennskap

På Lyngtua har vi hatt et stort fokus på vennskapsrelasjoner. Vi voksne arbeider målrettet der vi hjelper barna i konflikthåndtering, er nede på gulvet sammen med barna og støtter barna i deres relasjoner. Lek er en kreativ virksomhet som vi ønsker å tilrettelegge for. Vi voksne er opptatt av at vi skal støtte barna i leken og hjelpe dem videre i utviklingen sin. Vi ønsker å inspirere barna og legge ut spor til fantasi, refleksjon, sansing og undring.

Dokumentasjon

Vi jobber mye med dokumentasjon både i form av digital bilderamme i garderoben, skrive dagen i dag, lager plakater fra hendelser/aktiviteter, henger opp det barna har laget og prøver å dokumentere hele prosessen og lager månedens dokumentasjon til hvert enkelt barn for å sette inn i barnepermen. Dette er en fin mulighet for foreldrene å komme inn å se på hva vi holder på med. Alle barna på Lyngtua har hver sin barneperm. Den inneholder ulike sider fra hver måned med bilder og tekst om barna.

Ellers bruker vi praksisfortellinger for å dokumentere eget arbeid med barna og barnas utvikling og læring. Personalet skriver praksisfortellinger og bruker disse i veiledning og møter for evaluering av eget arbeid (pedagogisk dokumentasjon). Personalet reflekterer over slike, både selvopplevde og fiktive fortellinger for å belyse og reflektere rundt hvordan vi håndterer situasjoner og hendinger. Målet er å utvikle egen pedagogisk handlingskopetanse hvor en har fokus på felles grunnleggende pedagogiske tanker som et samlet personale.

Et eksempel på en praksisfortelling (med fiktive navn): Per (3 år) er ute i barnehagen og sykler. Plutselig ser jeg at han faller av sykkelen og slår seg. Han gråter stille. Jeg går bort til ham og sjekker om det gikk greit. Etter litt trøst og kos går han videre bortover i sandkassen sammen med de andre barna. Plutselig hører jeg at han setter i gang med gråtkvalt hyl. ”Jeg datt på sykkelen og slo meg". Kompisen hans. Erik (3 år), kommer løpende bort til han og spør: ”hva skjedde, Per?” Per roper ut igjen: ” jeg datt på sykkelen og slo meg”. Erik ser litt rart på han, og ser opp på meg som står ved siden av. Jeg spør: ”vil du trøste han?” Erik ser på meg og så på Per. Jeg sier videre: ”du kan gi ham en klem hvis du vil?” Per drar litt på smilet. Erik går rundt Per to ganger og ser på han, så gir Erik han eg god klem på ryggen. De står og ser en stund på hverandre, så går de videre sammen bort til båten.