Eikenøtta

er en avdeling for barn mellom 3 og 6 år. Vi har til sammen 18 barn fordelt på 5 voksne. Vi er to pedagogiske ledere, en barn og ungdomsarbeider, en assistent og en lærling. Hos oss deler vi gruppen inn i aldersbestemte grupper mandag og tirsdag, og team onsdag, torsdag og fredag. Vi deler gruppene hver dag for vi ser at barna trives bedre i smågrupper, enn i hel gruppe. Barna får rom for utvikling, lek og læring gjennom større deler av dagen. De voksne følger barna bedre opp, og er autoritative voksne som setter barna i gang med lek og sørger for at alle er inkludert i noe sammen med andre.

Vi som jobber på Eikenøtta:

Stein - pedagogisk leder 100%

Linn - pedagogisk leder 80%

Hilde - barne- og ungdomsarbeider 100%

Monica - assistent 30%

Helene - lærling 100%

Alle faste aktiviteter starter kl. 09.30. Vi deler oss i grupper, noen er inne og noe er på tur/ute.

Skogsmus: 5-6 åringene

Marihøner: 4 - 5 åringene

Ekorn: 3 - 4 åringene

UKESRYTME:

Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag

Tur/ute:

Ekorn

Team 1 ute oddetall

Team 2 ute partall

Utefrokost

Ekorn

Team 1 ute oddetall

Team 2 ute partall

Inne i bhg:

Ekonr

Team 1 inne partall

Team 2 inne oddetall

Varmmat

Team 1 Team 2

Voksenrollen

Vi har som mål at barn skal møte aktive, inspirerende og nysgjerrige voksne som sier ja mer enn nei. Vi vil ha voksne som lar seg rive med i leken, som setter i gang, inspirerer og videre utvikler barnas lek. Her på Eikenøtta møter du autoritative voksne som er tilstede, som støtter barna i deres utvikling, som er nysgjerrige og som inspirerer barna til å undre seg over det de ser og opplever. Vi bruker avdelingsmøter/personalmøter/planleggingsdag, ped.leder møter og BUA/assistent møter til å reflektere over erfaringer og opplevelser i hverdagen. Vi setter ord på det vi ser og knytter det til ulike områder i rammeplanen. Vi har hyppige utviklingssamtaler med klare mål og evalueringer for alle i personalet. Vi er opptatt av å være gode språkmodeller og legge til rette for at barna møter et variert språk med fokus på den gode samtalen. Vi legger også til rette for lesing, sanger, eventyr, rim og regler.

Det fysiske rommet inne hos oss på Eik:

Vi legger til rette for at barna skal få variert lek inne på avdelingen ved å dele det fysiskerommet inn i små og ulike lekekroker. Gjennom dagen er det en god variasjon av barnestyrt og voksenstyrt lek. Vi ser barna havner inn i "lekeboblen" og trives godt å være der over lengre tid. De bruker kreativiteten, språket og får erfare det å dele, løse konflikter og å inkludere andre barn. Ved å fordele barna på avdelingen med leker de er interessert i, opplever vi stort engasjement i leken. Barna bruker rommet godt, og ser muligheter som vi voksne kanskje ikke ser. Vi observerer at dette er med på å utvikle leken på en positiv måte. Vår erfaringer er at barn og voksne trives bedre i et ryddig miljø. Vi oppfordrer barna til å rydde det de har lekt med før de bytter til en annen aktivitet. Rommene og utvalget av materiell, rekvisitter, verktøy og leker forteller barna hvor de kan være, og hva de kan holde på med. Når alt er lett tilgjengelig, kan barna hjelpe seg selv og hverandre. Rommene blir selvinstruerende og fungerer som «den 3. pedagog».

Barns medvirkning:

Vi tar utgangspunkt i barnas interesser og behov når vi legger planer for avdelingen. Vi er opptatt av at alle barn skal bli sett, hørt og møtt med respekt. Barna kan være med å bestemme omkring flere forhold, men det er viktig at vi ser dette sammen med barnas alder og modning. Vennskap og tilrettelegging for gode relasjoner i barnehagen er forutsetning for god læring og opplevelse av glede og mestring. Vi er opptatt av at alle skal ha noen å leke med og at alle skal trives på avdelingen. Tidlige erfaringer med jevnaldrende har stor betydning for barns samspillsferdigheter og gjør barnehagen til en viktig arena for sosial utvikling, læring og etablering av vennskap. Leken har egenverdi og er en viktig side ved barnekulturen. I leken utvikler og styrker barnet sin identitet og selvfølelse, de lærer å håndtere verden, bearbeide- og samarbeide i den.

Dokumentasjon:

Barnas hverdag, opplevelser og interesser dokumenteres på flere måter. I garderoben kan barn og voksne se bilder fra hverdagen på bildeskjermen som oppdateres fortløpende. Dette er et kjempe fint utgangspunkt for samtaler mellom barn og foreldre om det barna er opptatt av her i barnehagen. Inne på avdelingen henger vi opp kunstverk barna lager i løpet av året. Hvert år preges avdelingen av "meg selv" bildet som marihønene lager i løpet av våren. Vi lager også permer med barna, hvor de selv får klippe og lime bilder på fargeark og kan selv være med å påvirke hvordan det skal se ut. Aktiviteten med permene byr på flere gode samtaler og styrket relasjoner mellom barna.